Teološka suma I, q. 19, a. 10

18 hours ago 73
ARTICLE AD BOX

Ali ima Bog svobodno izbiro[1]?

(In Sent., lib. II, dist. xxv, a. 1; De ver., q. 24, a. 3; S. c. G., lib. I, cap. 88; De malo, q. 16, a. 5)

            ZDI SE, da Bog nima svobodne izbire, saj:

            1. Sv. Hieronim pravi v pridigi o izgubljenem sinu (Epist.,XXI)[2]: »Le v Bogu ni najti in ni mogoče najti greha; vse ostalo, ker ima svobodno izbiro, se lahko nagne na obe strani«.

            2. Svobodna izbira je zmožnost razuma in volje, ki izbira dobro in zlo. Toda Bog, kot rečeno (a. 9), noče zla. Torej v Bogu ni svobodne izbire.

            TODA PROTI temu velja, kar pravi sv. Ambrozij (De fide, II, 6)[3]: »Sveti Duh deli posamičnikom kot hoče, tj. po izbiri svoje svobodne volje, ne pa zaradi nujnosti«.

            ODGOVARJAM, da imamo svobodno izbiro v odnosu do tega, kar ni po nujnosti predmet naše volje, ali naravnega nagona. Ne sodi k svobodni izbiri, da hočemo biti srečni, pač pa k naravnemu nagonu. Zato tudi o drugih živalih, ki se gibljejo k nečemu po naravnem nagonu, ne pravimo, da se gibljejo po svobodni izbiri. Bog torej hoče svojo dobroto po nujnosti, za drugo pa to ne velja, kakor je bilo že dokazano (a. 3); glede tistega, kar ni nujni predmet njegovega hotenja, ima torej svobodno izbiro.

            GLEDE PRVEGA ugovora je zato treba reči, da se zdi, da sv. Hieronim izključuje svobodno izbiro v Bogu, vendar ne po sebi, pač pa le glede zapadanja v greh.

            GLEDE DRUGEGA ugovora pa je treba reči, da zato, ker zlo krivde obstaja v odvrnitvi od Božje dobrote, v skladu s katero Bog vse hoče, kakor je bilo dokazano (a. 2), je očitno, da bi hotel zlo krivde. Pa vendar lahko izbira med nasprotji, ker lahko hoče da to je ali da tega ni. Tako tudi mi lahko hočemo sedeti ali ne sedeti, ne da bi pri tem grešili.

© 2024, Ivo Kerže, Vse pravice pridržane.


[1] Tako prevajam liberum arbitrium, ker bo iz nadaljnjega jasno (arg. 2), da je to sposobnost, kjer sodelujeta razum in volja in je zato tak prevod ustreznejši kot pa svobodna volja, ki je sicer bolj utečen izraz.

[2] PL 22, 393.

[3] PL 16, 592.

The post Teološka suma I, q. 19, a. 10 appeared first on Scutum Fidei.

Read Entire Article