Mehko kuhan strip: Črna Željka – Marko Dješka (Hrvatski autorski strip, 2024)

4 hours ago 4
ARTICLE AD BOX

S stripom Črna Željka v Zagrebu živečega stripovskega ustvarjalca in animatorja Marka Dješke v rubriko Mehko kuhan strip uvajamo tudi stripovske albume iz drugih držav. Pod drobnogled smo tako vzeli strip, v katerem spremljamo nenavadne pojave, ki najstnico Željko spremljajo na njeni življenjski poti. Na prvi pogled se zdi kot stereotipna introvertirana najstnica, oblečena v črno, ki prezira družbene pojave in odnose okoli sebe, a kaj kmalu ugotovimo, da se razlog za njen gnus do sveta skriva v nadnaravnih pojavih, ki jo spremljajo na vsakem koraku.
Avtor stripa, Marko Dješka, je sicer v Osijeku rojen umetnik, ki je profesionalno v svet stripa vstopil leta 2010, ko je v reviji StripOs objavil več kratkih stripov. Že leto zatem je na Salonu stripa v Vinkovcih prejel nagrado za najboljšega mladega striparja, leta 2013 pa še eno na Balkanski strip smotri mladih strip autora v Leskovcu. Je tudi soustanovitelj Adriatic Animation Studia, od 2019 pa do lani pa je organiziral tudi OHOHO festival stripa in ulične umetnosti v AKC Medika v Zagrebu. Sourednikuje OHOHOzin in revijo Strip-Prefiks, objavljal pa je tudi že v revijah kot so Heavy Metal (ZDA), Freakshow Comix in Gorgonzola (FR), Aargh! (CZ), Komikaze in Edem (HR).
Poleg Črne Željke je v albumski obliki objavil tudi 24-satne priče, zbirko stripov, ki jih je v roku desetih let ustvaril na 24-urnem risanju stripov. Prosili smo ga, naj nam tokrat več pove o Črni Željki, ki je med ljubitelji stripa na Hrvaškem v lanskem letu postala že pravi hit.

Kako bi na kratko opisal strip Črna Željka?
Črna Željka je balkanski znanstvenofantastični horror. Sledi najstnici Željki, ki svoje življenje iz dneva dan preživlja na ruralnem območju, v družbi raztresene tete in njenega partnerja – alkoholika. V satiričnem ambientu groze, pa tudi humorja, se Željka sooča z diskriminacijo, nasiljem ter raznimi bizarnimi in nadnaravnimi pojavi. 100-stranski stripovski album s trdimi platnicami je bil izdan septembra lani pri založbi Hrvatski autorski strip.

Katero epizodo si najprej narisal?
Od teh treh, ki so objavljene v albumu, sem kot prvo narisal Črni božič (2016). Zato je kot prva tudi postavljena v album. Obstajali so še zgodnejši stripi in risbe, a zdi se mi, da tako moje veščine, kot sam koncept, takrat niso bili na zadovoljivem nivoju.

Kje vse so bile različne epizode posamično že objavljene?
Črni Božič je bil objavljen samo v digitalni obliki, na regionalnem spletnem forumu stripovi.com, kjer ga je prebrala velika količina ljudi. Bil je deležen kritik, ker je nastal v adventnem času in namerno sem ga objavil prav za božič. Črni krokar pa je bil ustvarjen prav za fanzin Gavran virovitiškega Strip cluba 85. Isto številko je pospremila tudi naslovnica, na kateri je bila Željka. Tretji strip, Črna skrinja, je bil objavljen v šesti številki OHOHOzina na temo horror mange.

Si epizode za objavo v albumu kako prilagodil? OHOHOzin ima recimo drugačen format od albuma?
Bolj ali manj sem prilagajal vse, ne samo formatov. V stripu Črni božič sem nekatere kadre ponovno narisal. V tem stripu je bilo več podrobnosti, ki sem jih popravil, vključno z oblački in besedilom, pa tudi sam font pisave. Za drugi strip, Črni krokar, sem dorisal deset novih tabel (tj. stripovskih strani) na začetku stripa, zato da bi bila zgodba polnejša in bolj celostna. Črna skrinja pa je morala biti preslikana, saj je bila v izvirniku objavljena kot manga (z branjem iz desne na levo), zato sem jo preslikal v zahodni način branja (z leve na desno).

Veliko delaš v barvah, zakaj je ta strip črnobel?
Že takoj sem ugotovil, da bom tako veliko hitrejši. Nato sem krenil še v poenostavitev risbe (da dominirajo ravne površine, brez preveč šrafiranja in senčenja). Zdaj mislim, da je bila to dobra odločitev. Menim, da grayscale doprinese k mračni in anemični atmosferi stripa.

Je to tvoj prvi horror oziroma znanstvenofantastični strip?
Črna Željka je prva grozljivka, ne pa tudi prvi znanstvenofantastični strip. Dolga leta (skozi celo osnovno in srednjo šolo) sem risal vesoljske pustolovščine svojih likov iz otroštva Bula in Bala. Kasneje so bile objavljene v Heavy Metalu (ZDA, 2014).

Zakaj Željka posluša ravno glasbeno zasedbo KoRn?
KoRn so band, ki s seboj jasno prinaša določena čustva in občutja. Jasno oriše točno določeno pomembno alternativno subkulturo, ki je obeležila konec devetdesetih in začetek dvatisočih, danes pa velja za klasiko. Od samega začetka njihovega ustvarjanja pa do vrhunca popularnosti so se ukvarjali s temami, ki so bile različni tabuji v družbi, denimo z vrstniškim nasiljem ali zlorabah v družini. Mnogim mladim, ki so odraščali v teh časih, so bili prav KoRn pomemben mejnik v oblikovanju glasbenega okusa ter pogleda na svet. Njihova glasba je zelo mračna, tako kot sam strip, v katerem ni nobene barvitosti, upanja in optimizma. Kot takšna je popoln dodatek stripu Črna Željka.

Ima Željka psihološke probleme (halucinacije) ali vsi ti stvori dejansko obstajajo? So naše halucinacije morda resnične, ker jih v času njihovega doživljanja, dejansko vidimo in tudi živimo?
To je vprašanje, na katerega odgovor bo moralo bralstvo počakati do naslednjih epizod. Če bi odgovoril zdaj, bi vam kaj preveč izdal.

Je slavonska družba, v kateri Željka živi, res tako grozna, kot si jo narisal ali jo zaradi ciničnega pogleda na svet tako vidi le sama?
Mislim, da je v resnici ta družba precej hujša in brezupna, kot sem jo prikazal v stripu Črna Željka. Samo poglejte, kaj se dogaja po svetu in kakšni so ljudje. Ne mislim, da je v stripu karkoli pretirano, ravno obratno. Da sem dogajanje umestil v Slavonijo je slučajen splet okoliščin, saj sem bil tam rojen sam in sem zato dobro spoznal stereotipe ljudi, ki dominirajo. Pomembno pa je poudariti dejstvo, da bi lahko isti prikaz uporabili za katerokoli podeželjsko okolje po vsem svetu. Nihče se ne bi smel počutiti prizadeto, saj je kraken prisoten povsod.

Željka veliko komunicira, ampak ne govori, zakaj ne?
Tehnično se mi zdi v seriji imeti lika, ki sploh ne govori, svojevrsten izziv. Veliko delam na tem, da bi risal čim bolj ekspresivne like, zato je to res dobra vaja, posebej v tem primeru, kjer so ekspresije minimalne, poleg tega pa dialog povsem izostane. Strip Črna skrinja je bil denimo prvotno narejen tako, da Željka sicer vstopa v dialoge z drugimi liki v stripu. Šele, ko je bil strip končan, sem izbrisal oblačke, ki jih je izgovarjala in to je bilo to! Pravzaprav se ni veliko spremenilo. Čeprav konec koncev tehnično ona ne govori, je idealen komunikator med mano in bralci/kami tega stripa. Čisto narativno pa bodo razlogi, zakaj se je njen lik odločil za molk, oziroma zakaj ne more govoriti, razloženi v prihodnjih epizodah.

Vezava: Trde platnice
Število strani: 116
Naklada: 300
Jezik: hrvaščina
Barve: črnobel

Pia Nikolič

Read Entire Article